marina-ragusMedijski projekat koji se drži u strogoj tajnosti trebalo bi da počne s realizacijom početkom 2014. godine. Nije isključeno, kako saznajemo, da Srećnu Novu 2014, požele uposlenici sedme sile kanala N1 interaktivno iz televizijskih studija u Beogradu, Zagrebu i Sarajevu.

O čemu je reč? Vrlo verovatno mnogima pominjanje kanala N1 ne znači puno. Međutim kada bismo upotpunili ovaj podatak i podatkom da će N1 u saradnji sa CNN-om proizvoditi vesti iz regiona bivše Jugoslavije-slika postaje potpunija. Pritom, toj slici nedostaje još malo kolorita koji možemo da upotpunimo i informacijama da će generalni direktor ovog informativnog programa biti Brent Sedler nekadašnji strani izveštač CNN i iz Beograda, a glavni finansijer Junajted Grup (United Group, čiji je viši savetnik nekadašnji američki Ambasador u Srbiji Kameron Manter) koji je najjača Pay TV platforma koja oko sebe okuplja SBB Telemaks iz Srbije, kao i Telemah iz BiH i Slovenije, Total TV, i još oko petnaest manjih firmi u većinskom vlasništvu investicionog fonda Mid Europa Partners i Evropske banke za obnovu i razvoj – EBRD[1]. Dakle, radi se o medijskom projektu od izuzetne važnosti. Prema najavama, informativni program kanala N1 moći će da prati oko 15 miliona gledalaca iz Srbije, Hrvatske i BiH. On će se emitovati ne samo iz tri glavna informativno televizijsko-produkcijska centra:  Beograda, Zagreba i Sarajeva već i iz drugih gradova oblasti koja je nekada pripadala SFRJ. Kako se saznaje iz pojedinih regionalnih medija, ti će „centri imati posebnu koordinaciju“.[2]

Za većinu medijskih kuća bivšeg jugoslovenskog prostora, N1 predstavlja ozbiljnu konkurenciju Al-Džaziri koja je krenula s emitovanjem programa krajem 2011. godine iz Sarajeva da bi ubrzo otvorila dopisništva iz Beograda, Zagreba, Ljubljane, Skoplja i Prištine. Al-Džazira Balkans, da podsetimo, deo je Al-Džazira mreže u vlasništvu Qatar Media Corporation, postavljene prema modelu Cable NewsNetwork ili CNN (s obzirom da emituje 24 satni informativni program). Danas CNN može da se prati na engleskom jeziku u 212 zemalja i regiona i ima svoje partnerske TV programe i kuće. Konačno ova američka medijska kompanija koju je osnovao Ted Tarner (sa sedištem u Atlanti) danas ima ozbiljnu mrežu za distribuciju informacija od „značaja“ za korporativnu Ameriku. Toliko ozbiljnu da su uposlenici ove medijske kuće svojevremeno prolazili kroz „obuke“ PSYOPs (Psychological Operations)„inženjera“ odgovornih za (pre)oblikovanje javnog mnjenja u kriznim žarištima kadgod je situacija na terenu izlazila iz zadatih okvira korporativne zajednice. Uostalom, jedna od većih afera koja je potresala ovu uticajnu medijsku kuću desila se 1998 i 1999. godine kada je, po pisanju evropskih medija o događajima koji su iza scene CNN određivale formu i sadržaj vesti i analiza,[3] PSYOPs „program“ bio obustavljen. Makar zvanično.

cnn1

Tako, prema ugovoru CNN i N1 kako saznajemo CNN će (između ostalog) obezbediti „konsultacije, obuku i operativnu podršku kroz sve vidove proizvodnje vesti“[4] jer za CNN je ovo projekat od izuzetnog značaja i drugi po redu od većih partnerskih programa CNN u Centralnoj i Istočnoj Evropi posle ugovora sa bugarskom medijskom kućom News7. Prema prvim najavama srpskih medijaiz marta ove godine, glavni i odgovorni konsultant Junajted Grup, nekadašnji američki Ambasador  u Srbiji, Kameron Manter (2007-2009) upravo je angažovan na visokoj poziciji savetnika u SBB-Telemaks Srbija  „sa ciljem da američki CNN dođe na Balkan i otvori regionalnu televiziju“.[5] I ne samo to. Prema pisanju istog dnevnog lista, Manter je u Srbiji trebalo da, uz dobijanje nacionalne frekvencije, obezbedi stimulisanje i „ubrzavanje procesa liberalizacije tržišta telekomunikacija, pre svega fiksne telefonije, gde SBB Telemaks Srbija očekuje od od Telekoma preuzme veliki broj korisnika“.[6] Kameron Manter bio je američki Ambasador u Srbiji (2007-2009) nasledivši Majkl Polta. Njegov mandat obeležile su mnoge kontraverze koje su često izlazile iz tradicionalnog diplomatskog protokola. Godinu dana pre isteka mandata, SAD šalju Mantera u Irak, na mesto vojno-političkog savetnika Amabasadora SAD Kristofera Hila; zatim na mesto Ambasadora u Pakistanu (2010-2012) sa kog odlazi zbog (kako se spekulisalo u stranim medijima) sukoba sa tadašnjom državnom sekretarkom Hilari Klinton.[7] Treba posebno istaći da je Manter „službovao“ u Bonu (1995-1997), Pragu (1992-1995), Varšavi (1986-1988) bio je i Direktor za Centralnu, Istočnu i Severnu Evropu pri Nacionalnom Savetu bezbednosti (National Security Council, 1999–2001), Direktor Severno-evropske inicijative (1998) i šef kancelarijeza ratifikaciju proširenja NATO-a(1997-1998).[8]

Diplomata (i obaveštajac) od karijere Kameron Manter tokom svojih službovanja ostvario je značajna „poznanstva“ koja će mu umnogome pomoći u realizaciji medijskog „projekta“ emitovanja regionalnog informativnog programa kanala N1 sa američkim CNN-om.

Direktor TV N1 biće Brent Sedler, srpskoj javnosti poznati izveštač CNN iz Beograda tokom devedesestih godina. Sedler je inače bio ratni izveštač iz više od 20 zemalja. Jedan od značajnijih Sedlerovih medijskih zadataka bila je pozicija šefa dopisništva iz Bejruta. Oženjen je ćerkom Gordane Aničić, nekadašnje Ambasadorke Savezne Republike Jugoslavije[9] i funkcionera SPO-a u Siriji. Zapravo Gordana Aničić je bila smeštena u Damasku a njen diplomatski mandat se prostirao pored Sirije na Liban, Jordan i Palestinu. Njena ćerka, inače producent CNN u Beogradu je sredinom devedesetih upoznala Sedlera za koga se kasnije i udaje. Sedler je iskoristio svoje kontakte koje je ostvario tokom izveštavanja za CNN iz Beograda i ušao u poslovne vode i „zajedno sa bivšim ministrom za informisanje (Savezne Republike Jugoslavije) i funkcionerom JUL-a Goranom Matićem i bivšim američkima ambasadorom u Srbiji Vilijamom Montgomerijem formira „MSM& Associates“, odnosno „Montgomery Sadler Matić & associates”, u kojoj je pored Matića, vlasnica (33 posto ) firme Lin Montgomeri, dok se 34 odsto vlasništva vodi na ime Sadlera“.[10] Firma se bavi konsaltingom  u oblasti spoljne trgovine i ulaganja. [11] Sedler je rođen 1950 godine u Mančesteru. Obrazovao se na Royal Masonic School for Boys, Harris College, Preston-u. Diplomirao je na  University of Central Lancashire (Journalism, Media and Communication). Radio je kao izveštač za Harrow Observer, Reading Evening Post, Southern Television, Westward Television. Godine 1981, radi za ITN odakle prelazi na CNN.[12] Poslednjih deset godina živeo je i radio u Bejrutu.

manter-foto

Iako, mnogi medijski analitičari CNN (ili N1) vide tek kao konkurenciju Al-Džaziri, priča je (ipak) mnogo značajnija od „medijskog pokrivanja“ događaja.      S obzirom, na tek delove mozaika mreže koju smo predstavili dolazak CNN na Balkan može da znači samo i jedino ozbiljnu nameru korporativne Amerike da u narednom periodu intezivira primenu „meke“ sile koja će u važnim političkim događajima koji nam slede imati zadatak da spinuje, prelama i oblikuje mnjenje u korist i za svrhu ostvarenja američkih korporativnih interesa. Kako nekad tako i sada, Balkan se svojim geostrateškim položajem nanovo nameće kao zona opasno ukrštenih interesa Istoka i Zapada. Ne treba nikako smetnuti s uma, da je reč o propagandnoj mašineriji koja se aktivira uvek u situacijama „uzbune“- kada bi se tenzije na spoljnopolitičkom planu dovodile do usijanja. Ljudi koji personifikuju početak rada CNN-a na Balkanu dobro su poznati srpskoj javnosti kao ljudi koji su imali uticaja i veze, u i među visokim nameštenicima srpskog (i ne samo srpskog) rukovodstva i ne retko uticali na mnoge prelomne događaje na domaćoj političkoj sceni. Ukoliko se pogleda malo dalje od Srbije i Balkana to su, takođe, ljudi koji su u svojim biografijama u znatnom vremenskom periodu boravili na Bliskom Istoku-dakle u zonama gde se, kao što znamo, istorijski opasno (su)sreću Istočna i Zapadna civilizacija. Šta će u konačnom zbiru biti rezultat opasnih (su)sretanja ova dva prema svojim specifičnostima potpunorazličitasveta-ostaje da se vidi.

Za sada imamo vrlo ozbiljnu najavu da će brdoviti i (uvek) turbulentni Balkan nanovo zatresti svetsku političku scenu.


[3] CNN and NPR interns incident, Army Media Intern Flap, All Things Considered, 2000-04-10

[6] isto

[7] Oborne, Peter (May 30, 2012). „It May Seem Painless, But Drone War in Afghanistan Is Destroying the West’s Reputation“. The Daily Telegraph. Archived from the original on June 29, 2012. Retrieved June 29, 2012.

[8] http://en.wikipedia.org/wiki/Cameron_Munter

[9] http://www.ekapija.com/website/sr/page/5397/Gordana-Aničić-ambasador-SCG-u-Republici-Liban-sa-sedištem-u-Damasku

[11] http://www.e-novine.com/srbija/srbija-tema/43010-Vilijem-Montgomeri-crna-eminencija.html

[12] „Brent Sadler, Esq“. Debrett’s. Retrieved 8 August 2011.


Izvor: Fond Strateške Kulture

Ostavite komentar

Ostavite komentar na Moć meke sile ili između Al Džazire i SNN-a

* Obavezna polja