144106Zvanična Podgorica, tj. Ministarstvo odbrane Crne Gore predložilo je odgovarajućim ministarstvima u Hrvatskoj, BiH i Makedoniji da hrvatski borbeni avioni čuvaju vazdušni prostor Crne Gore, Makedonije i BiH. Navodno je reč o projektu pod imenom „Pametna odbrana“, po kojem će četiri republike bivše SFRJ, jer tu je naravno i Hrvatska, „mirno spavati pod krilima hrvatskih borbenih aviona, uz značajnu finansijsku podršku NATO-a“.

Vest je odmah izazvala reakcije u Crnoj Gori, od protivljenja i pitanja koliko će sve to da košta crnogorske poreske obveznike, do lobista NATO-a i njihovog stava kako je to „prirodan potez na putu Crne Gore u NATO“.

Ne znam ko je taj genijalac u Ministarstvu odbrane Crne Gore koji je pametno smislio tu ideju o „Pametnoj odbrani“. Verovatno neko od onih oficira koji su 1991. godine sa mora gađali Dubrovnik i popalili Konavle, pa sada iz čiste griže savesti hoće da se malo dodvori Hrvatskoj i dodeli joj titulu regionalne vazduhoplovne sile. Ti mene serdarom, ja tebe vojvodom…

Jer, stvari tehnički, tehnološki i politički stoje sasvim drugačije. Hrvatska danas nema borbenu avijaciju za takav posao – tri ili četiri ispravna aviona tipa „mig-21” na kraju su roka upotrebe, a Rusi su odbili da produže resurs naleta tih aparata. Zagreb pokušava da taj problem reši sa Ukrajincima, ali je pitanje kako će na to reagovati Rusi. I sa ispravnim avionima, Hrvatska teško može da kontroliše vazdušni prostor Crne Gore iz baze u Zagrebu, jer taktički radijus „miga-21” to ne dozvoljava. Ako bi hrvatski „migovi-21” bili bazirani na aerodromu Čilipi u Dubrovniku – to bi značilo da je tamo stalno bazirana jedinica od najmanje dva aviona, šest pilota i 12 mehaničara, što sve košta. Isti slučaj jeste i da su hrvatski „migovi-21” stalno bazirani na aerodromu u Podgorici. I sa tog aerodroma hrvatski „migovi-21” nemaju radijus da pokriju vazdušni prostor Makedonije. Opcija da hrvatski „migovi-21” budu stalno locirani na aerodromu u Skoplju opet znači baziranje jedinice sa pilotima, avionima i mehaničarima daleko od kuće. Pitanje je i kako bi na to gledao drugi saveznik u NATO-u, Bugarska? Sigurno ne sa odobravanjem. Lociranje u Albaniji? Kako onda „pokriti“ BiH. Problem taktičkog dometa aviona „mig-21” po planu „Pametne odbrane“ može da se reši lociranjem hrvatskih „migova-21” na aerodromu u Prištini, koja bi sigurno rado pomogla „Pametni plan“. Autori tog plana za sada kriju detalje, ali aerodrom u Prištini i njegovi podzemni kapaciteti idealni su za smeštaj takve jedinice. Sa te lokacije može se pokrivati vazdušni prostor Makedonije i Crne Gore, pa čak delimično i BiH. Naravno, druga je priča ako Hrvatska nabavi druge avione, recimo američke F-16, no više od 12 takvih aviona teško da će moći da održava. Još teže da sa njima pomaže drugima. Osim ako ti drugi ne plate dobro. Kao što znamo, ti drugi su prepuni para.

hrvatski mig21

Projekat „Pametne odbrane“ ne govori ništa o političkom aspektu priče. Oblasna kontrola letenja Beograd pokriva vazdušni prostor BiH do 18. meridijana, linija ide od Slavonskog Broda na jug. Sve što leti iznad 6.000 metara u tom prostoru mora da se prethodno najavi Beogradu i bez dozvole Beograda niko ne može da uđe u taj prostor. Beograd kontroliše 55 odsto vazdušnog prostora BiH. Zapadno od 18. meridijana vazdušni prostor BiH kontroliše oblasna kontrola letenja Zagreb. To je raspored posla nasleđen iz vremena SFRJ. U slučaju uzbune, a vojni avioni koji kontrolišu vazdušni prostor poleću uvek u takvim slučajevima bez ikakvih prethodnih najava, kako bi to izgledalo u praksi? Hrvatski „migovi-21” bi se odmah javljali beogradskoj kontroli letenja? Ili bi Banjaluka dozvolila Sarajevu takav aranžman? Koja bi to vlada u Banjaluci dozvolila?

Kada je u pitanju Crna Gora, vazdušni prostor te zemlje kontroliše zajednička firma: „Kontrola letenja Srbije i Crne Gore“, društvo sa ograničenom odgovornošću, pri čemu je Srbija vlasnik tog društva sa 92 odsto, a Crna Gora sa osam odsto kapitala. Svi avioni koji lete u vazdušnom prostoru Crne Gore vode se iz kontrole letenja u Beogradu. Bilo kakvo angažovanje hrvatske avijacije na tom prostoru nije moguće bez prethodnog sporazuma sa tim društvom. Osim ako Crna Gora ne izađe iz te firme.

Nebulozni planovi dobrodošla su pokrivalica za atlantske integracije bez obzira na to koliko to košta. Izvori mi kažu da su svojevremeno za školski brod crnogorske ratne mornarice „Jadran“ nabavljene dve toalet-šolje sa žirostabilizatorom, svaka po nekoliko hiljada evrića. Znate, dok sedite, a brod se na talasima ljulja, da sve bude ravno i vi se ne ljuljate. To nije standard NATO-a, to nema ni komandant Šeste flote na svom brodu, ali kad je bal – nek je bal. Kao i „Pametna odbrana“…


Izvor: Politika

Ostavite komentar

Ostavite komentar na Hrvatski avioni nad Lovćenom

* Obavezna polja