Već neko  vreme unazad na ulicama Novog Sada često se mogu videti i čuti vozila hitne medicinske pomoći kako se kreću sa uključenim zvučnim i svetlosnim znakovima (tzv. rotacija). Postalo je nemoguće videti vozilo hitne pomoći da se kreće bez rotacije. Iz pojedinih, pre svega, lokalnih medija može se saznati da su stanovnici Novog Sada uznemireni zbog te činjenice. Nesporno je da takvo „dešavanje na ulicama“ pobuđuje pažnju građana, te utiče da se zapitaju šta se to odjednom dešava u gradu. Posebno kada se uzme u obzir aktuelna situacija u državi koja se tiče zarazne bolesti KOVID-19.

Iz medija se može saznati da se to dešava zbog toga što je „nagli pad temperature u toku noći doveo do povećanog broja hitnih poziva“ i da „rotaciona svetla i zvuk sirene skraćuju vreme dolaska do ugroženih pacijenata  kroz saobraćajne gužve“.

Što se tiče pravnog aspekta,  jedno od vozila sa prvenstvom prolaza je vozilo hitne medicinske pomoći, ali samo kada daje posebne zvučne i svetlosne znake. U tom slučaju ostali učesnicu u saobraćaju imaju određene obaveze – dužni su da ustupe prvenstvo prolaza.

Međutim, glavno pitanje koje se postavlja tiče se razloga korišćenja zvučnih i svetlosnih znakova. Ne može vozilo hitne pomoći uvek da koristi zvučne i svetlosne znakove, već samo kada je to opravdano. Prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima uređaji za davanje posebnih zvučnih i svetlosnih znakova smeju se upotrebljavati samo kada je to neophodno za efikasno i bezbedno izvršenje službene radnje koja ne trpi odlaganje (čl. 108).

Dakle, u svakom konkretnom slučaju treba da se proceni da li su ispunjeni uslovi da se koriste zvučni i svetlosni znakovi. Bilo bi logično da se rotacija  ne koristi sve vreme kretanja vozilom, nego samo kada je to nužno radi prvenstva prolaza (na primer: u raskrsnici, prilikom preticanja itd.). Zakonodavac je vodio računa i propisao prekršajnu odgovornost ukoliko se zvučni i svetlosni znakovi upotrebljavaju kada to nije neophodno. Prepisana je novčana kazna od 5.000 dinara. Logično je da je prekršajno odgovoran vozač vozila.

Zaista je neshvatljivo da je odjednom sve postalo tako hitno. Pa se tako rotacija koristi i u tri sata posle ponoći kada na ulicama nema drugih vozila.

Kao da je „neko“ naredio da se uvek koristi rotacija, ali iz kojeg razloga? Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima ne predviđa mogućnost da iko može tako nešto da naredi. Naravno, teško je doći do podatka da li postoji takva naredba, a verovatno i ako postoji ona je data usmeno. U svakom slučaju moglo bi da se postavi pitanje odgovornosti, i to vozača koji koristi rotaciju kada to nije opravdano, ali i onih koji su (ako su) to naredili.


Izvor: NSPM

Ostavite komentar

Ostavite komentar na Rotacije na ulicama Novog Sada – hitna pomoć ili hitan strah

* Obavezna polja