Рећи ћу одмах: разумем Жељка Митровића! Нема ништа логичније него да он брани евроатлантски свет украјинском жустрошћу! До последњег Србина! До остварења великог циља да се од Срба направе цивилизовани губитници. Па ће Балкан бити мртво море. Што је циљ Империје.
Ж. М. нам је у свом „Хит твиту” објаснио да је Србима у историји највећи пријатељ Америка, а највећи непријатељ Русија…
Аргументе је тешко поновити, а историчар које год провенијенције на то неће моћи одговорити. Пријатељство је одувек. Од Дејвида Крокета до Кристофера Хила. И за НАТО бомбардовање је објаснио да нису то САД него 19 земаља. Американци нуде да опет будемо пријатељи, рече, па ће добро бити.
У негде припреманом излагању подсети да је његов „Пинк” тридесет година ту, да је утицао на десет генерација. Он је, најбоље од свих, генерацијама давао америчке филмове, америчку музику, америчке вредности и све… америчко. Ни Чеда Јовановић, пажљивим кастингом доведен за саговорника, није имао шта да дода.
Пошто школе све више раде онлајн, министар просвете ово може узети као пролегомену за кратки курс српске историје. Што је „за нашу децу” идеално.
Рекло би се круг је затворен. Највећа брејнсторминг индустрија у Србији, па и на Балкану, ради у четири смене, деценијама – и уклониће српски коров. Србија ће доћи памети. Коначно! Али…
Увек има оно „али” које добру удавачу квари! Жељко не разуме, признаје, откуд 90 одсто Срба против увођења санкција Русији, а против НАТО-а… Ево, он може табелама и графикама показати – гледаност, шерови, ријалити обука, новинари којима никад ниједна власт није имала шта да приговори, десетине канала да удар буде тоталан – филм, музика, мода, хумор, лака историја, ЛГБТ равноправност, „зелена агенда”… Пролазна времена одлична, али коначни резултат – незадовољавајући.
Како је то могуће? Има Ж. М. образложење: „Данас има руских шпијуна више у Србији него икада… И више пара, више носилаца јавних наступа…” Као да је најславнији КГБ тим устао из гроба: „Па, чекај, и Пинк има делимично тај проблем. Мало су моји новинари комфорни… Сваки други, еј… Сваки други гост је русофил.”
Добро, то јесте неуспех Ж. М., али је још већи за Русе. Тако опремљени (КГБ варијанта) а на девет од десет Срба они „заврбовали” само пет.
Руси неће стати, али налетеће на непробојни зид. Што није успело у Украјини уз америчку помоћ у Србији хоће: „То морамо да променимо! Телевизија Пинк ће то дефинитивно променити!” Како, није тајна: „Покушавам да формирам целу генерацију носилаца јавних наступа. Зато што мислим да је добро, да је стварно добро за Србију и да је (то) наша будућност…”
И док је спомињао Европу, Азију… „Жељко, телевизије не могу да раде тај посао“, умешао се Чеда, американолог No.1 у Србији.
Али то неће зауставити Ж. М. Кажем то имајући у виду да се ради о најбољем играчу у друштву спектакла. Први је и на Балкану. И пре свега због њега Београд је престоница спектакла на Балкану.
Да подсетимо, на тај пут друштва је насловом књиге указао Ги Дебор још 1967. Проницљиви француски левичар уочио је да су у западним демократијама „грађани посматрачи”, а државе и друштва иступају из локалних светова у „светски политички систем” – „који данас има за циљ да животу пружи сваковрсна материјална добра, а ни мали прст не би дигао да спасе сам живот”.
Главни играчи Американци и Руси имали су нуклеарно оружје на којем је почивала равнотежа, али се нуклеарна претња брзо претворила у чињеницу без правог значења, јер у таквом друштву ништа нема право значење.
Пад Руса је покварио игру. Изузетне технике спектакла су до темеља разарале свет европског Истока и људски мозак је јавно понижен пошто је „само један прост знак – пад Берлинског зида, бесомучно понављан – одмах прихваћен као замена за све друге несумњиве знаке демократије”. То беше демонстрација изузетне моћи, али оголи намеру спектакл естаблишмента, па ће се „свуда постављати исто страшно питање, које већ два века прогања свет: Како натерати сиромашне да раде, кад их једном поразите, а све њихове илузије нестану?”
Пошто грађанин кога мучи здрав разум, ипак, не може само стајати на пљачкашкој ветрометине, потреба је – наћи му склониште. Још од Старог Рима се знало да је то спектакл. Panem et circenses! Дословно: хлеба и циркуса!
И као „супротност дијалогу” спектакл постаје „капитал акумулиран до степена у којем постаје слика”. Слика, а не реч, може помоћи капитализму да маса прихвати „општи помак од имати ка изгледати”. Важно је да изгледа да се има.
Идеја за решење је посуђена од цркве, коју су просветитељство и Француска револуција протерали из друштва. Али „филозофија, моћ одвојене мисли и мисао одвојене моћи, никад није била у стању да превазиђе теологију”.
Спектакл се тако углавио као „материјална реконструкција религиозне илузије”. Спушта рај на земљу. Ту се либерализам и комунизам не споре, па се „лажни рај, који је некада био потпуна негација земаљског живота, више не пројектује у небеса; он је уграђен у сам тај живот. Спектакл је технолошка верзија прогона људских моћи у онострано; то је врхунац човековог унутрашњег одвајања од самог себе.”
Ако отворених очију погледате друштво у коме живимо, јасно је шта нам ради Ж. М. Човек је агент друштва спектакла. Ради са сликом као – капиталом. И за разлику од маса на које утиче – њему добро иде. Гради највећу кућу у граду, у слободно време – лечи од COVID-19, пројектује дронове за светска ратишта, учи народ доброј историји…
Ж. М. се овом није учио из књига. Њега краси – оно што је Бродски звао – интуитивно знање. Он просто осећа да је банализација, стање духа друштва спектакла, високопрофитабилна. И зна да чини. Не уме да објасни, али то није важно. Јер Ђинђић је знао да објасни, па је ипак схватио да на путу којим иде нема избора. Тако и они који ступају иза народа побуњеног против „Пинка”, у ствари, желе да га преотму неувиђавном Вучићу, који је некад истоветно гледао да га преотме Ђинђићу, а Ђинђић Мири Марковић. Они су тврдили да су различити, Ж. М. је увек исти.
Држати се банализације смисао је успеха. И зато Ж. М. може обећати председнику државе да ће, због побуне народа, обуставити ријалити, али нити је то учинио, нити је одустао од припреме новог – још баналнијег. Председник је оћутао!?
Председник државе је у друштву спектакла мање важан од спектакла! Председници се дижу и падају – црвени, жути, плави, безбојни, а Жељков спектакл је ту да их уведе у арену и после баци у понорницу кад дође тренутак. А свако од њих се нада да ће имати трик без којег ће се ријалити угасити или пасти у термине после поноћи.
Носиоци политичке моћи су, као и естрада, спортисти или мутације џет-сета да у мегаријалитију што је читаво друштво играју улоге звезда – које „као специјалисти за привидни живот служе као објекти поистовећивања, који људима пружају надокнаду за стварност фрагментарне продуктивне специјализације у којој заправо живе”.
Наравно, кад вам се из Жељковог прегледа игре сугерише шта да се ради, онда то значи да:
а) ви ту сигурно нећете добити оно шта он добија и; б) да су његова знања празна слама кад друштво дође до фазе да се народ неће моћи хранити сликама.
Зато немојте очекивати од мудрости Ж. М. – која је сва у широким сликама у којима по правилу-обавези слободног Холивуда мора бити америчка застава – да препознаје оно што ових дана уочава Економист (дакле, реч а не слика) у штиву Vladimir Putin’s useful idiots: да „превише европских политичара не успева да се супротстави Русији.”
Оставите коментар на Ж.М. против русофила у друштву спектакла
Copyright © Цеопом Истина 2013-2024. Сва права задржана.