koriБЕОГРАД – Потпредседница Владе за “Блиц” најављује да ће се детаљном анализом јавног сектора показати да је негде вишак, а негде мањак запослених и открива да ће се мењати начин одређивања зараде.

– Циљ ове владе и мој циљ јесте да реформом држава постане сервис грађана и привреде. Сада то није, чешће је кочница него сервис. То мора да се промени.

На месту министарке за државну управу и локалну самоуправу чека је нимало лак посао: да утврди недостатке, одреди приоритете, предложи прописе. Најједноставније речено – да уреди државу. Разговор за “Блиц” водимо петог радног рада у Влади и она већ зна који су јој први потези.

– До краја године кренућемо са платним разредима. Сада имамо нетранспарентност, нејасноћу око тога ко, колико и за шта прима одређену зараду. Прво, ствари се морају поставити на јасан, праведан и реалан начин и морамо знати шта је то што се може платити, а шта не. Досадашња врста скривања зараде кроз шуму основица, надокнада, коефицијената буквално је допринела да се сакрије колико људи ради, где и како. Не смемо да кријемо истину сами од себе – сматра Кори Удовички.

Да ли то значи да ће бити промена у висини зарада?

– Тренутно имамо и неправду јер запослени на једном радном месту зарађују много више од неког на другом, који обавља исти посао. То не само што је неправедно већ и кошта. Примера ради, нема разлога да возач у министарству и возач у државној агенцији у Београду примају различите плате јер раде у истим условима, али има логике да возач у Београду и возач у јужној општини различито зарађују јер су и трошкови живота различити. Као што је исправно да врхунски искусни лекар мора да зарађује другачије од неког на почетку каријере. Увешће се низ критеријума и они ће бити јасни. Немојте то одмах посматрати само кроз то да ли ће некоме бити смањена плата, већ да ће се тиме увести ред. Разлике у примањима морају да буду логичне и праведне и да на крају произведемо државу која нам треба. Тренутно смо држава која ради све да никоме не смета на месту ком је. Али, свима нам је лоше због тога.

Да ли сте већ увидели основне проблеме на локалу? Често се наводи да је апарат гломазан.

– Професионализација државне управе мора свугде да се спроведе, по целој вертикали. Ради се на изменама и допунама Закона о локалној самоуправи и почеће рад на закону о запосленима, као и на целом пакету закона о фискалној децентрализацији, односно начину финансирања и надлежностима локалних самоуправа. Тим законима мора да се разради бољи и усклађенији систем подстицаја и помоћи. Генерално, улога државе у грађењу капацитета да би локалне самоуправе могле себе да подигну на потребан ниво, да буду спремне за упијање средстава из фондова ЕУ и за служење потребама грађана на функционалан начин.

Закон о запосленима, на локалном нивоу, регулисаће број запослених, примања, обавезе?

– Тај закон је јако битан и процена је да ће се радити до краја године. Регулисаће примања. Без сумње, јавни сектор Србије има сувише људи који нису директно у привређивању у поређењу са онима који јесу и који ове друге издржавају. Негде ће бити вишка запослених, негде мањка професионалних кадрова. Међутим, хајде да се вратимо на улоге и сврху реформи. Увешће се електронска управа, тиме ће услуга грађанима бити бржа, блискија и једноставнија. Да, тиме добијамо вишкове у неким службама, али и могућност да грађани више не иду на пет места да би завршили један посао. Јасна правила о мењају прописа биће дефинисана у првих 100 дана Владе. Можете ли да процените колико ће времена бити потребно за реформу?

– ЕУ је спремна да помогне. Међутим, кључне дилеме и регулативе чекају да буду решене и донете. До краја године очекујем завршен посао око платних разреда и како да се доносе јавне политике, односно различите стратегије и мере, а не да као до сада имамо шуму прописа често неусклађених и без јасно одређеног приоритета. Део осталих неопходних прописа за реформу, какву државу желимо и како организовану, биће на подробном анализирању и промишљању како бисмо током 2015. могли да почнемо са спровођењем.

Најчешћа критика до сада била је да се кадрови запошљавају по партијској књижици.

– Када је реч о запошљавању у јавној управи добар део регулативе је усвојен или скоро до краја усвојен. Али, таман су остављене неке нејасноће тако да је било могуће током протеклих Влада да се пракса негде и настави. Те правне “рупе” ћемо да затворимо. Али још важније и најбољи начин борбе против партијског запошљавања је јасније дефинисање шта је задатак јавне управе. Ако некоме одредимо јасно задатак, па меримо и награђујемо по томе да ли га добро ради, онда он неће запослити било кога да му ради, већ оне који знају како да се задатак што боље уради.

Да ли то значи да можемо да очекујемо и нове критеријуме и вредновања запослених?

– Код нас у прописима често има нека квакица која чини да све постане мање обавезујуће. Морамо да ојачамо цео систем планирања, координације, доделе задатака, награђивања према заслузи, учинку. Знате, проблем није само у томе како се људи запошљавају, већ што ви немате начин да кажете „тај сте задатак добро урадили“. Морамо да поставимо мерила како би се знало да ли неко одговара задатку радног места. Желим да уредимо систем тако да буде заиста праведан и да они који у њему раде то могу и да препознају. Више неће бити заштићених.

Хоћете ли увести систем награђивања запослених у јавном сектору?

– Моја је намера и ово говорим за сада у своје име, јер се договор постиже на нивоу Владе, али сматрам да треба да постоји могућност награђивања. На почетку целог овог процеса, због ограничених буџетских ресурса и потребе да се најмање плаћени службеници и њихов стандард заштите, зараде ће бити доста сабијене. Почеће се од нечега што ће бити више налик уравниловки. Али управо кроз тај систем стимулисања би требало да развијемо могућност да они људи који имају нарочит допринос за то буду и награђени и подстакнути.


Извор: Блиц

Оставите коментар

Оставите коментар на Неће бити заштићених у државној управи

* Обавезна поља