Васељенска патријаршија признала је „северномакедонску“ цркву као канонску, преносе медији у Скопљу.
Како се наводи у саопштењу после седнице Светог Синода Васељенске патријаршије, Константинопољ признаје назив цркве као „Охридске“ искључујући име „македонска“, што значи да је подручје њене јурисдикције само у границама територије Северне Македоније.
У саопштењу се наводи да је Свети Синод, којем је председавао васељенски патријарх Вартоломеј, исцрпно расправљао о црквеном проблему у Скопљу и разматрао жалбу помесне цркве, као и поновљене позиве државе Северне Македоније.
Синод је одлучио да прима „свештенство и народ ове Цркве под архијерејем Стефаном, зацеливши рану раскола и поливши ‘вином и уљем‘ рану тамошње наше православне браће“.
„У том смислу се издаје одговарајући Патријаршијски и Синодални акт“, објавила је Васељенска патријаршија, преноси Плусинфо.
Српској православној цркви се, напомиње се у саопштењу, оставља регулисање административних питања између ње и „северномакедонске“ цркве.
„Северномакедонска“ црква у саопштењу тврди да Васељенска патријаршија након деценија спора са Српском православном црквом и међународне изолације, „отклања вишедеценијски раскол наметнут древној Охридској архиепископији, обновљеној у лицу Македонске православне цркве“.
„То значи да Васељенска патријаршија признаје црквену јерархију на челу са архиепископом Стефаном као канонску и важећу у свеправославном свету и са њом успоставља канонску и литургијску заједницу“, наводи се у саопштењу.
Додаје се, међутим, да одлука не значи томос о аутокефалности којим се званично регулише међународно име и статус цркве, већ је „израз очинске љубави и бриге Васељенске патријаршије“ и најава да македонска црква више није у расколу са целим православним светом и да њени свештеници могу да саслужују са свештеницима из других православних цркава.
Како наводи „северномакедонска“ црква, следе додатни преговори о њеном коначном статусу.
Професор Правног факултета у Крагујевцу Зоран Чворовић изјавио је данас, поводом одлуке Васељенског патријарха Вартоломеја о Македонској православној цркви, да само Српска православна црква (СПЦ) има право да додели аутокефалност неком свом организационом делу.
У изјави агенцији Бета, Чворовић је рекао да је Вартоломеј „разбојнички упао на канонску територију СПЦ“ и да је, како их је назвао, „расколнике у Македонији“ који су се одвојили од СПЦ, прогласио за канонску помесну цркву, позивајући се „на наводно право да буде последња жалбена, апелациона инстанца у Православљу, са правом да преиспитује одлуке помесних Цркава“.
Он је додао да Вартоломеј за себе жели положај „источног папе“, иако је „само први по части“ међу помесним православним црквама.
„Неканонском одлуком Цариградске патријаршије је не само прејудицирано решење питања македонског раскола, већ је Цариград овим хтео да потпуно деградира снагу евентуалног томоса који би СПЦ дала православним Македонцима, али и да окрњи и деградира пуноћу власти коју има свака аутокефална Црква, па и СПЦ“, рекао је правни историчар Чворовић, познат и као аутор књиге „Право и православље“.
Он је навео и да је, пре пар година, „иако то канони не дозвољавају“, Цариградска патријаршија интервенисала у Украјини, стварајући од „некадашњих расколника нову неканонску цркву такозвану Православну цркву Украјине“.
„Цариградска патријаршија у односу на друге помесне аутокефалне Цркве нема никакве надлежности, јер све аутокефалне Цркве имају исти обим надлежности и једнаке су међу собом“, истакао је Чворовић.
Према његовим речима, „вероватно се Цариград нада да ће канонска и оштра реакција СПЦ изостати па би зато СПЦ морала одмах да одлучно реагује прекидањем општења са Цариградском патријаршијом, све док она не поништи свој неканонски акт“.
„Сам текст одлуке Синода Цариградске патријаршије због употребе назива ‘Црква Србије’ јасно говорио о намери Фанара да и даље разбија јединство СПЦ по државним границама успостављеним деведесетих година“, нагласио је Чворовић.
Македонски медији су касно синоћ јавили да је Васељенска патријаршија признала као канонску Македонску православну цркву под називом Охридска.
СПЦ се није, за сада, оглашавала.
Признање „Охридске цркве“ од стране Васељенске патријархије представља грубу и политичку мотивисану инвазију на Српску православну цркву, саопштили су у Руској православној цркви.
РПЦ не признаје одлуке о статусу цркве у Северној Македонији, које су донете без учешћа СПЦ.
– Васељенска патријаршија, као и у случају Украјине, поново је одлучила да буде једини и самозвани арбитар у целом православном свету, једини и неоспорни арбитар о свим црквеним питањима, извршивши грубо антиканонско и политички мотивисано задирање у надлежност Српске православне цркве. Међутим, легитимну одлуку о статусу Православне цркве у Републици Северној Македонији може донети само Српска Патријаршија преко свог Архијерејског Сабора. Било која одлука, донета без учешћа аутокефалне Српске православне цркве неће бити призната од Руске православне цркве. Надам се да то неће признати ни друге помесне православне цркве – рекао је Балашов.
Васељенска патријаршија саопштила је јуче да признаје такозвану цркву Северне Македоније као православну и да је прима у заједницу хришћанских православних цркава.
Како се наводи у саопштењу, Константинопољ је признао назив те Цркве као „Охридска“ (што значи подручје њене јурисдикције само у границама територије државе Северне Македоније) и искључује употребу термина македонска као и било које изведенице из тог термина.
Насловна фотографија: Патријарх Вартоломеј – Фото: ЕПА-ЕФЕ/Седат Суна
Оставите коментар на Прво признање „Охридске патријаршије“ и реакције
Copyright © Цеопом Истина 2013-2023. Сва права задржана.