predrag ceranicВехабијска заједница у БиХ је до те мере ојачала да је створила организацију паралелну Исламској заједници у БиХ. Углавном млађи људи, који су докторате из исламских наука стекли на престижним универзитетима у Саудијској Арабији и Катару, земљама у којима је вехабијска интерпретација ислама државна религија, финансирани саудијским новцем, успели су придобити шири круг верника. У месџидима, импровизованим објектима у којима обављају верске обреде али и држе предавања, све је више оних који их желе чути. Како су одговорни у Исламској заједници проценили да постоји око 60 џемата, односно верских заједница које су под вехабијским утицајем, поглавар Исламске заједнице, реис Хусеин Кавазовић, наложио је затварање илегалних џемата и месџида у којима се обављају верски обреди без сагласности Исламске заједнице. Кавазовићева одлука има правно утемељење, јер је за обављање верских обреда и за свако организовање у том смислу, сходно Закону о слободи вере и правном положају цркава и верских заједница у БиХ, потребна сагласност званичне конфесије, у овом случају Исламске заједнице у БиХ.

Како се ближи рок који је Исламска заједница у БиХ означила као онај до када вехабијски параџемати морају престати са радом, а то је крај фебруара, интересовање јавности за овај друштвени проблем постајало је све веће, те је реис Кавазовић, у наступу на једној врло гледаној сарајевској телевизији[1], објаснио како стоје ствари са вехабијама. Тако је Кавазовић навео да су муфтије добиле инструкције за разговор са онима који су основали параџемате, и да се разговори одвијају, да углавном постоји разумевање, али и да је у неким случајевима присутно и опирање. У том контексту Кавазовић је нагласио да  они који предлоге Исламске заједнице не прихвате, треба да знају да након истека рока на сцену ступају државне институције. У том смислу Кавазовић је био изричит: „Држава је та која треба да делује и каже како ће се решити тај проблем“. Приједлог Исламске заједнице, како је појаснио, гласи: „Ако је неки објекат саграђен нелегално, а муслимани имају потребу да тај објекат користе у верске сврхе, ми ћемо предложити да се он легализује, да се увакуфи у Исламску заједницу, да Исламска заједница постане власник тог објекта, да се тамо оформи џематски одбор, да се постави имам, да рад тог џемата постане транспарентан“[2].

Уједно, реис Кавазовић је навео да постоји могућност да разговори буду продужени и након истека рока, односно да би могли бити настављени у марту, а да ће се почетком априла одржати Сабор Исламске заједнице на којем ће Ријасет поднети извјештај и упознати Сабор са резултатима до којих се у разговорима дошло. „Након тога држава ће морати радити свој посао“, навео је Кавазовић, и нагласио да Исламска заједница апелује да држава „коначно овај проблем озбиљно схвати и да га уреди“.

Понављајући да су параџемати државни проблем, да Исламска заједница нема могућности да затвори илегалне џемате[3], Кавазовић је  апострофирао улогу државе, односно државних органа у затварању илегалних верских објеката и верских заједница. Не можемо не бити забринути када Кавазовић указује да је „сумњиво оно о чему они (на предавањима) говоре, врло често је то сумњиво“[4]. У Кавазовићевом питању: „Је ли то добро за наше друштво“, осећа се зебња да активности које се у илегалним вехабијским објектима спроводе друштву могу створити велике главобоље.

vehabije-gornja-maoca

Суштину проблема Кавазовић је сажео у следећем: „Ми немамо ништа против људи који на другачији начин обреде обављају, али ми имамо једну обавезу, а то је да имам те џамије мора бити декретован од Ријасета Исламске заједнице“. Уједно, Кавазовић је изнео да Џамија Краљ Фахд, у потпуности саграђена новцем Саудијске Арабије, није параџемат, да је иста у саставу Исламске заједнице, што указује на могући модел за решавање кризне ситуације, а то је да параџемат прихвати имама којег ће именовати Исламска заједница. Кавазовићев труд да се направи ред, односно систем у којем ће сви џемати бити инкорпорирани у Исламску заједницу и имати јединствено старешинство, није у потпуности прихваћен од вехабијске заједнице. Од самоназване „Координације независних џемата“ Исламској заједници је 19.02.2016. године упућено саопштење у којем се од четворице потписника[5] тражи састанак представника параџемата са реисом и то 27.02. ове године са почетком у 11,00 часова у Гази Хусрев-беговој библиотеци у Сарајеву[6].

Уследила је обострана размена саопштења из којих је видљиво да део носилаца илегалне верске делатности одбија иницијативу Исламске заједнице и тражи јавну расправу на којој би представници вехабијских џемата, што су у Исламској заједници увидели, били промовисани у равноправног саговорника, односно у политички фактор[7]. Како се у међувремену на веб-порталима појавио снимак, у којем се бивши припадник једног од параџемата, извесни Амир Селимовић, са сиријског ратишта најављује свој крвави поход на Башчаршију, упућујући најмонструозније претње реису Кавазовићу[8], неразумевање је достигло кулминацију. До заговараног састанка није дошло, представници вехабијских џемата су навели да је повод смрт реисове мајке, али је томе допринео и чврст став Ријасета, старешинства Исламске заједнице, да не желе водити разговоре са онима који заговарају идеологију текфира[9]. У том контексту из Исламске заједнице је наглашено да је „идеологија текфира подлога на којој су израсли монструми који на ратиштима Блиског истока чине злодела која са учењем ислама немају никаквог додира и која нису виђена у четрнаестовековној историји муслиманске праксе“[10].

Дајући креаторима илегалних џемата до знања да компромиса са њима неће бити[11], Исламска заједница је позвала државне институције да учине оно што је у њиховој надлежности. То подразумева преиспитивање њиховог статуса невладиних организација, полицијске упаде и претресе, јер се ради о незаконитој дјлатности са високим степеном друштвене опасности. Како ће се ствари одвијати? Један део илегалних месџида ће престати са радом, други део ће бити инкорпориран у Исламску заједницу на начин да ће Исламска заједница легализовати месџид и именовати имама који ће организовати вјерску службу. Трећи, најспорнији део џемата, игнорисаће иницијативу Исламске заједнице и пружити отпор. За којим видовима отпора ће посегнути и шта ће у том случају урадити држава, јесте наредна фаза у одмеравању снага. У сваком случају, ово је први озбиљнији удар на вехабијску организацију у БиХ. Други закључак гласи да су вехабије постале политички фактор.

_________________________________

[1] Face TV

[2] http://www.facetv.ba/novost/11367/reisu-l-ulema-husein-ef.-kavazovic-u-cd-u-paradzemati-su-drzavni-problem

[3] ,„Ми предлажемо, ми немамо моћ никаквог наметања, држава има ту санкцију.“ http://www.facetv.ba/novost/11367/reisu-l-ulema-husein-ef.-kavazovic-u-cd-u-paradzemati-su-drzavni-problem

[4] http://www.facetv.ba/novost/11367/reisu-l-ulema-husein-ef.-kavazovic-u-cd-u-paradzemati-su-drzavni-problem

[5] Изет Хаџић, Емир Чајић, Бајро Каљиковић, Мирза Арапчић

[6] http://ba.n1info.com/a83536/Vijesti/Vijesti/Koordinacija-nezavisnih-dzemata-uputila-pismo-IZ.html

[7] http://www.islamskazajednica.ba/vijesti/aktuelno/23541-odgovor-na-pismo-upuceno-od-tzv-koordinacije-nezavisnih-dzemata

[8] http://www.rtrs.tv/vijesti/vijest.php?id=189464

[9] Идеологија “текфира”, која потиче из Египта, оправдава насиље и убиства неверника, чак и самих припадника исламске вероисповести који су по следбеницима ове идеологије, неверници. Они одбацују државу, друштво, укључујући и муслимане који их не следе. http://www.slobodnaevropa.org/content/opasnosti-tekfir-ideologije/26955266.html

[10] http://www.islamskazajednica.ba/vijesti/aktuelno/23557-islamska-zajednica-nece-praviti-nikakve-izuzetke-u-procesu-integriranja-nelegalnih-dzemata

[11]„Јасно и недвосмислено одрицање од оваквог кривог учења – идеологије текфира  и ограђивање од свих оних који дјелују са таквих  идеолошких позиција, показат ћете када безувјетно прихватите позив надлежних органа на подручју муфтилука и меџлиса на којем се налазите, да нелегалне џемате угасите, објекте у којима нелегално обављате дјелатности из надлежности Исламске заједнице затворите и интегришете се у легалне џемате Исламске заједница у Босни и Херцеговини“. http://www.islamskazajednica.ba/vijesti/aktuelno/23557-islamska-zajednica-nece-praviti-nikakve-izuzetke-u-procesu-integriranja-nelegalnih-dzemata


Извор: Фонд Стратешке Културе

Оставите коментар

Оставите коментар на Како стоје ствари са вехабијама?

* Обавезна поља