„Потпуно смо упрскали ствар.” Тим речима је Мајкл Хорн, извршни директор америчке филијале „Фолксвагена”, описао фијаско ауто-гиганта који је у 500.000 возила на дизел уградио софтверску варалицу за маскирање количине гасова коју „џете”, „пасати” и „голфови” годинама испуштају на друмовима с оне стране Атлантика. „Фолксваген” је обелоданио да је превара много масовнија.
Софтверску варалицу за лажирање тестова емисије издувних гасова уградио је у 11 милиона „народних аутомобила” продатих широм света. Фирма ће на јесен у посебан фонд издвојити 6,5 милијарди евра за покривање будућих трошкова оправке и других одштетних захтева. Ова сума у одштетном фонду може се и повећати. Два одвојена јучерашња саопштења „Фолксвагена” оборила су вредност акција за још 20 одсто (у понедељак су пале исто толико). Тако је „Фолксваген” за собом у финансијску неизвесност повукао и целокупну европску аутомобилску индустрију.
У само два дана тржишна вредност „Фолксвагена” мања је за 30 милијарди евра, док су акције „Дајмлера”, БМВ-а, „Пежоа”, „Реноа”, „Ситроена” забележиле оштар пад. Берзански удар на европске произвођаче аутомобила уследио је након што је америчка Агенција за заштиту животне средине (ЕПА) у петак обелоданила да немачки концерн још од 2009. године обмањује купце нудећи аутомобиле који далеко више загађују ваздух него што то мерни инструменти показују.
Америчка кредитна агенција Фич упозорила је јуче да је бонитет „Фолксвагена” угрожен, док су берзе објавиле како су шансе да „Фолксваген” у следећој години банкротира – повећане, пренела је агенција Блумберг.
Америчко министарство правосуђа покренуло је јуче кривичну истрагу у случају „Фолксваген”. Бела кућа је у саопштењу поводом овог немачког пословног фијаска истакла „приличну забринутост”, док је поткомитет за енергетику Конгреса најавио посебно саслушање. Нови детаљи истраге ЕПА откривају да је годину дана ауто-гигант покушавао да прикрије махинацију, тврдећи да су „технички проблеми” разлог што кола показују упадљиве разлике у количини избачених гасова приликом лабораторијских тестирања и оних измерених током редовне вожње. Тек када је ова америчка агенција запретила „Фолксвагену” да фирми неће обновити дозволу за увоз, ауто-џин је признао превару.
Ко је наложио да се у „Фолксвагенова” кола за Америку уграђује алгоритамски фризирани мотор ЕА 189? Ко је осмислио тај софтверски програм, ко га је произвео, а ко и где уграђивао? Та и друга питања не интересују само Вашингтон већ и многобројна тржишта широм света. „Фолксвагенов” случај једна је од највећих превара у историји аутомобилске индустрије, оценио је јуче Ројтерс.
„Скандал ’Фолксваген’ је катастрофа за целокупну немачку аутомобилску индустрију”, коментарисао је у понедељак угледни немачки дневник „Ханделсблат”.
Поводом случаја „Фолксваген”, Европа и Немачка од јуче су на ногама: Европа зато што у овом часу не зна да ли је „Фолксваген” уграђивао софтверску варалицу у њихова кола, која се крећу друмовима, званично, еколошки веома обазриве ЕУ, а Немачка зато што фијаско лидера ауто-индустрије – једног од стубова економског опоравка земље после Другог светског рата – може да има разорне последице по углед целокупне привреде.
Уочавајући ширину могућих негативних последица, Мишел Сапен, француски министар финансија, позвао је на покретање свеобухватне европске истраге. Наиме, док у САД мање од један одсто аутомобила користи дизел, у Европи више од половине не користи бензин. Европска комисија је јуче објавила да случај помно прати и да још нема повода за отварање истраге. Званични Брисел је при том скренуо пажњу да земље чланице ЕУ саме одређују стандарде дозвољене емисије издувних гасова на својим територијама.
Права бура око „Фолксвагена” ипак тек предстоји у Немачкој.
Зигмар Габријел, немачки министар економије, изразио је забринутост због тога што би штета од скандала „могла да угрози заслужену одличну репутацију немачке ауто-индустрије”, јавља Ројтерс.
Александер Добринт, немачки министар транспорта, наложио је проверу свих „Фолксвагенових” возила на дизел на том тржишту. Ужи састав Управног одбора „Фолксвагена” сазвао је за данас ванредну седницу. Берзама су се јуче већ пронеле гласине да је Мартин Винтеркорт, извршни директор „Фолксвагена”, поднео оставку, што је затим демантовано.
Олаф Лијес, министар економије покрајине Доња Саксонија, најавио је јуче да ће „појединци сигурно сносити последице”. Иначе Доња Саксонија је власник 20 одсто деоница „Фолксвагена”, 17 одсто је у рукама Инвестиционог фонда Катара, 12 одсто је на берзи, док је остатак у рукама породице Порше. Двадесеточлани Управни одбор „Фолксвагена” састаје се иначе у петак. Берзе ће са посебном пажњом пратити исход сусрета руководства фирме, за коју се каже да је „екстремно централизована”.
Иначе, Ђан Лука Галети, италијански министар екологије, затражио је од „Фолксвагена” „уверавања” да у моделима које продаје на Апенинском полуострву није уграђена алгоритамска еко-варалица.
Знак да скандал „Фолксваген” поприма глобалне размере стигао је из Јужне Кореје.
Званични Сеул најавио је да ће тестирати између 4.000 и 5.000 „Фолксвагенових” аутомобила („џета”, „голф”, „ауди 3” произведени 2014–2015) продатих на том тржишту.
„Уколико се утврди да та кола имају софтверски алгоритам који приликом тестирања снижава резултате емисије издувних гасова, провера би могла бити проширена на све немачке дизел аутомобиле”, најавио је јуче Парк Пан Кју, помоћник министра за заштиту животне средине Јужне Кореје.
Винтеркорн поднео оставку на чело VW-а због скандала
БЕРЛИН – Генерални директор немачке аутомобилске компаније Фолксваген (VW), Мартин Винтеркорн, поднео је оставку у светлу скандала VW-а са лажирањем података о емисији штетних гасова.
„Шокиран сам догађима у протеклих неколико дана, а изнад свега сам запањен чињеницом да је превара таквих размера могућа у групацији Фолксваген”, наводи се у саопштењу Винтеркорна.
„Фолксвагену је потребан нови почетак и у погледу кадрова. Мојом оставком отварам пут за овај нови почетак”, поручио је Винтеркорн који је на чело VW-а дошао 2007. године.
VW је јуче признао да је његових 11 милиона дизел аутомобила у свету опремљено уређајима који могу да лажирају податке о загађењу ваздуха и саопштио да ће издвојити 6,5 милијарди евра за трећи квартал ради покривања потенцијалних трошкова произашлих из тог скандала. (Танјуг)
Оставите коментар на Фолсваген „упрскао ствар“
Copyright © Цеопом Истина 2013-2024. Сва права задржана.