Шта се заправо десило са „фалконом 50” Владе Србије 17. априла, када је председник Србије Томислав Николић, због инцидента током лета, морао да одустане од посете Ватикану? Први пут о томе, ексклузивно за „Политику”, говори Петар Ромчевић, пилот Авио-службе Владе Србије и капетан авиона на том лету, који није могао да даје изјаве док је био под суспензијом.
– Лет је текао уобичајено, били смо у зони Обласне контроле Загреб, само што нисмо изашли над Јадран, када се изненада зачула бука. Авион се пропео у десно, а затим је кренуо надоле. Аутопилот се аутоматски искључио, преузео сам команде. У таквим ситуацијама пилот мора брзо да размишља. Прво што сам помислио јесте да је та фамозна кафа коју је пре инцидента мој копилот Бојан Зорић нехотице просуо направила неки кратак спој, што би могло да изазове проблеме. Око минут, минут и по, трајали су напори да стабилизујем авион. У једном тренутку, крајичком ока, видео сам да на инструмент табли светли сигнализација која показује да су „слотови” извучени, погледам лево крило и уверавам се да су извучени спољни слотови. Кажем копилоту: „Имамо слот!” И даље се спуштамо, увлачимо „слотове”, стабилизујемо авион и доносим одлуку да се вратимо у Београд. Окрећем авион и после, рекао бих, минут, пали се сигнализација притиска уља за мотор број 3, затим сигнализација генератора и тај мотор престаје са радом. „Фалкон” има три мотора, а по техничком упутству, са два мотора сме да лети два сата. Међутим, ми успевамо да стартујемо тај мотор по процедури (air start) – каже Ромчевић, који се јавио „Политици” због текста „Шта крије посада владиног фалкона”.
Контрола лета Загреб је приметила да је „фалкон” изгубио висину, око 350 фита. Хрватски контролори лета су питали посаду шта се дешава, понудили су да воде авион по процедури за ванредне ситуације, то јест да му дају приоритет у ваздушном простору.
– Одбио сам то јер се авионом могло управљати, а убрзо смо стартовали и мотор број 3. Одлучио сам да се вратимо на матични аеродром јер је било јасно да ће авион морати да се детаљно прегледа. На другом аеродрому то би био логистички проблем, а и било би скупо. Рим је у тренутку инцидента био далеко да бисмо продужили до тамошњег аеродрома, чиме бисмо иначе направили и проблем председнику за повратак у Србију – објашњава Ромчевић.
Иако се овај инцидент у многим медијима представља са подсмехом, он каже да је то свакако било веома непријатно искуство за путнике. У једном тренутку, приликом оштрог маневрисања авиона, дошло је до бестежинског стања, па су путници полетели са својих седишта и имали осећај великог пропадања. Ромчевић им је током лета рекао да се враћају због проблема са мотором, просуту кафу и ненамерно извлачење слотова није помињао јер није имао времена за то.
Како је та просута кафа копилота утицала на безбедност лета председника Србије? Истина је, каже Ромчевић, да се просуло веома мало кафе из чаше, количина која одговара дебљини прста. То мало кафе просуло се по такозваном пиједесталу, делу инструмент табле који се налази између капетана пилота и копилота, где се и налази прекидач за активирање „слотова” у ванредној ситуацији.
– Копилот Зорић је салветом брисао то мало кафе, а ја сам у том тренутку пратио инструменте. Сада када размишљам о тим тренуцима, рекао бих да сам крајичком ока приметио да је и завршио са брисањем и већ следећег тренутка је дошло до буке, инцидента… Немогуће је да је брисањем салветом активирао тај прекидач. Накнадном анализом закључили смо да је могуће да је то учинио мало лабавијом наруквицом сата, покретом руке унапред – објашњава Ромчевић.
Петар Ромчевић испред авиона Владе Србије (Фото: Лична архива)
Прекидач је заштићен поклопцем који се отвара „у напред”, у истом смеру се креће и прекидач приликом активирања „слотова” у ванредној ситуацији. Практично, једним покретом руке могуће је укључити и прекидач. Ова опција се користи само приликом слетања, када се „слотови” због неког проблема не могу активирати ручицом која је за то намењена. „Слотови” су, лаички речено, преткрилца чијим се истурањем повећава узгон при малим брзинама и који се користе искључиво за слетање и полетање. Они се никада не активирају током лета, чак ни на обуци, управо због онога што се десило са „фалконом” Владе Србије, који том приликом, срећом, још није био у пуној крстарећој брзини.
После овог инцидента испоставило се да се овако нешто већ дешавало „фалконима” у иностранству. Након тога, произвођач, француска компанија „Дасо”, која иначе производи и „мираже”, увела је модификацију, у суштини једноставно решење – поклопац се отвара у једном, а прекидач се активира у другом смеру. Извесно је да ће та модификација, после свега, бити направљена и на „фалкону” Владе Србије.
Што се тиче проблема са мотором који се угасио у ваздуху, а затим је поново стартован, док то није било могуће по слетању у Београд, испоставило се касније да постоји проблем са пумпом високог притиска за гориво. Иако је логично претпоставити да се мотор угасио после инцидента са „слотовима”, Ромчевић истиче да такво маневрисање не може да угаси мотор, о чему се консултовао и са пробним пилотима, и уверен је да би у сваком случају пре или касније било проблема са тим мотором.
– Да ли је нехотице активиран прекидач за извлачење „слотова” грешка људског фактора? Свакако да јесте, али такве ствари се дешавају. Када је реч о одговорности, она се утврђује у односу на последице. Овде срећом није било последица, случај се води као инцидент у ваздуху без последица. Желим да истакнем да се копилот Зорић добро држао током инцидента, није га ухватила паника и слушао је моја наређења. Утврђено је да смо све урадили у складу са процедурама из приручника и по чек-листи, што потврђује и ДЦВ, који ненамерно извлачење слотова и отказ мотора третира као два одвојена догађаја – каже Ромчевић, изражавајући жаљење што је морала бити отказана посета председника Србије Ватикану.
Њему и Зорићу је истекла суспензија, уобичајена после сваког инцидента. Зорић је већ летео, а и Ромчевић ће ових дана. Лети и „фалкон” после сервиса у Швајцарској, где је замењена пумпа за гориво. Све је као и пре, једино што многи, штоса ради, копилота Зорића нуде кафом чим га виде.
Зашто није снимљен разговор у кокпиту
Ромчевић каже да су му у Директорату цивилног ваздухопловства замерили што није „ишчупао” осигурач ЦВР који снима разговор у кокпиту и тако сачувао тај запис у критичним тренуцима. Овај уређај снима само последњих пола сата, док се ранија конверзација преснимава и тако у круг. Ромчевић каже да у процедурама јасно пише да капетан „може”, али не и да „мора” да у оваквим ситуацијама сачува тај запис, тако да му то није узето за озбиљан пропуст. Снимак техничких података о лету је сачуван.
„У тим тренуцима нисам размишљао о том осигурачу. Знам да ће бити оних који ће и даље ширити теорије завере, њих свакако нећу разуверити. Ништа не кријем, истина је ово што говорим за ’Политику’”, каже Ромчевић.
Летео на „миговима”, возио државнике на преговоре
Петар Ромчевић (1952) завршио је Војну ваздухопловну академију, летео је на „миговима 21”, базираним на аеродромима у Приштини и Батајници, а касније је постао командант ескадриле која је превозила важне личности, у чијем саставу су, између осталог, били и „фалкони” који су касније издвојени у Авио-службу Владе Србије. Званичнике Србије је „фалконом” возио широм света, укључујући и важне преговоре попут оних у Паризу, Рамбујеу, Женеви, Бечу…
Директорат: Фалкон враћен због ненамерног извлачења крилаца
Директорат цивилног ваздухопловства Републике Србије је 21. априла 2015. године урадио прелиминарни извештај о догађају на авиону FALCON 50 Авио службе Владе Србије на лету Београд – Рим од 17.априла 2015.године, о чему је известио јавност. Након детаљних провера и сагледавања свих параметара, Директорат је завршио коначни извештај о догађају.
„ На авиону регистарске ознаке YU-BNA, дана 17.04.2015. године на лету ка Риму је услед ненамерног, изненадног извлачења предкрилаца (SLOTs), активирањем прекидача у случају нужде (Emergency SLOT SWITCH), при командованом понирању, од стране вође ваздухоплова (PIC) дошло до гашења мотора број 3 (engine flame out).
Гашење мотора је последица недовољне количине горива у мењању вертикалног нагиба авиона (PITCH), а узроковано слабијим притиском горивне пумпе од потребног за тај режим рада мотора.
Авион није претрпео никаква оштећења услед извлачења предкрилаца при већој брзини (slot overspeed extension) што је утврђено прегледом авиона сходно FALCON 50 MM 05-50-200-809 истог дана по догађају.
Горивна пумпа је после тестирања целог горивног система (пумпа, FCU, водови) замењена у Базелу у овлашћеном сервису Jet Aviation (DEO 145 CH.145.0232), и након провера на земљи и потом на повратном лету, авион је слетео у Београд потпуно исправан.
Као техничка корективна мера од стране Авио службе Владе РС, а прихваћена од стране ДЦВ, биће спроведен препоручени Сервис Билтен (SERVICE BULLETIN No 233-R1) којим ће се променити прекидач за извлачење предкрилаца у случају нужде, што спречава могућност ненамерног активирања истог, што се догађало код више оператера на овом типу авиона.
Дозволе летачког особља, вође ваздухоплова и копилота, су биле суспендоване и они су били у обавези да испуне услове из решења о суспензији. „
Оставите коментар на Крај мистерије Николићевог лета
Copyright © Цеопом Истина 2013-2024. Сва права задржана.