Ни шест месеци после трагедије код Аеродрома „Никола Тесла”, када су 13. марта, приликом пада војног хеликоптера Ми-17, животе изгубили четири припадника Војске Србије, лекар и медицински техничар из Новог Пазара, као и беба породице Адемовић коју су сви они покушали да спасу, нема одговора на питање: да ли постоји нечија кривична одговорност за несрећу.
„Поступак је и даље у предистражној фази, што значи да се још прикупљају информације о овом случају. Такође, проверава се прикупљени материјал и упознаје са изјавама узетим од оних са којима су обављени разговори”, наводе за „Политику” у Вишем јавном тужилаштву.
Баш због тога што предистражни поступак није завршен, за сада је, по речима надлежних у овом тужилаштву, рано говорити о постојању кривичног дела и евентуалних осумњичених. О томе ће се, напомињу у тужилаштву, моћи говорити тек ако тужилац донесе наредбу да покрене истрагу против одређених лица.
После трагедије, у јавности је вођена полемика да ли је хеликоптер требало да слети на београдски цивилни аеродром, упркос лошим временским условима, или на неку другу локацију. „Прозивани” су руководиоци Министарства одбране и Војске Србије који су издали наредбу о упућивању хеликоптера у акцију спасавања дечака из Новог Пазара старог само пет дана. После завршетка рада две војне комисије, које су утврђивале да ли су поштоване процедуре али и шта је, технички гледано, узрок удеса, објављени су транскрипти разговора пилота хеликоптера Омера Мехића са Контролом лета на Аеродрому „Никола Тесла”. Новинари су често и од премијера тражили да се изјасни о околностима удеса, посебно о томе да ли постоји политичка или друга одговорност министара одбране и здравља, који су били упознати с последњим спасилачким летом Ми-17. Упркос свему, још није утврђено има ли или нема нечије кривичне одговорности због пада хеликоптера.
Поступак који је спровела Војска Србије указао је на непоштовање ланца командовања приликом издавања наредби о полетању хеликоптера. Због удеса Ми-17, на основу закључака Комисије за испитивање узрока настанка ванредног догађаја, коју је формирао начелник Генералштаба генерал Љубиша Диковић, покренути су поступци против четворице старешина Војске Србије, сазнаје „Политика”.
Како је наведено у закључцима поменуте комисије, „у најбољој намери да се спаси живот петодневне бебе из Новог Пазара чије је лечење затражено, дошло је до одређених пропуста у реализацији прописаних процедура током извршења задатка”.
„Комисија закључује да постоје елементи одговорности војне организације у припреми и извршењу задатка дежурне екипе за трагање и спасавање. Пропусти наведени у извештају нису непосредно проузроковали настанак ванредног догађаја, удес хеликоптера ХТ-48 (службена војна ознака за Ми-17 – прим. аут) ев. број 12551”, наведено је у извештају комисије.
Обављен је такозвани „извиђај”, како се војноправним речником назива утврђивање чињеница, после чега је утврђено да се против двојице старешина покрене поступак пред Војним дисциплинским судом, док је одбачена сумња у дисциплинску одговорност друге двојице старешина. У Министарству одбране јуче нису желели да саопштавају идентитет тих старешина.
Међутим, у објављеном извештају поменуте комисије наводе се имена старешина за које је предложено покретање поступка. То су командант РВ и ПВО генерал-мајор Ранко Живак, командант 204. ваздухопловне бригаде бригадни генерал Предраг Бандић, руководилац оперативног дежурног тима система одбране пуковник Љубомир Јосифовић и руководилац оперативног дежурног тима РВ и ПВО пуковник Гордан Павловић.
Кад се десила трагедија, на видело је изашло колико су заправо скромне могућности Војске Србије када је реч о помоћи цивилном становништву хеликоптерима. Реч је о свега неколико летелица које су, осим за класичне војне задатке (превоз војника, терета или падобранаца), у складу са такозваном трећом мисијом ВС (помоћ цивилном становништву), намењени и за евакуацију цивила, санитетске летове и гашење пожара.
Непосредно после удеса донета је одлука о набавци нових Ми-17, који важе за најбоље летелице у категорији средњих транспортних хеликоптера. Осим тога, и породилиште у Новом Пазару недавно је, ангажовањем Фонда Б92, добило нове медицинске уређаје како би се у овом граду ефикасније могла пружати помоћ угроженим бебама.
М. Галовић – Д. Ивановић
Оставите коментар на Ни после пола године нема одговорних за хеликоптер!
Copyright © Цеопом Истина 2013-2023. Сва права задржана.